Waardebepaling &
prijsstrategie

Vrijblijvend 15 min gesprek.

De belangrijkste onderwerpen op een rij

Hoofdonderwerpen

Bedrijfsovername waardebepaling

Verschillende methodes en technieken van waarderen. 

De waardebepaling van uw bedrijf bij verkoop kan op een verschillende manieren gebeuren. Daarnaast zijn er verschillende vuistregels zoals bijvoorbeeld 1 x de jaaromzet of 4 x EBITDA.  Deze vuistregels geven een ruime indicatie, maar komen in de praktijk zelden overeen met de daadwerkelijke prijs die betaald wordt voor uw onderneming. Verder is er in de meeste gevallen een verschil tussen de waarde van uw bedrijf (de ondernemingswaarde) en de prijs die uiteindelijk betaald wordt voor uw onderneming  (de aandelenprijs). Om dit verschil te kunnen verklaren zal de ondernemingswaarde moeten worden gecorrigeerd op eventuele correctie posten. Denk hierbij aan eventuele schulden, werkkapitaal en overtollige liquide middelen. Afhankelijk van de correctiepost zal dit bedrag, of bij de ondernemingswaarde worden opgesteld, of van de ondernemingswaarde worden afgetrokken. Deze berekening wordt ook wel een Equity Bridge genoemd. Het is de vertaalslag van de ondernemingswaarde naar de aandelenwaarde. De ondernemingswaarde kan op de volgende manieren worden vastgesteld:

1 DCF-methode

De ondernemingswaarde berekenen op basis van de DCF- methode (Discounted Cashflow). Met deze methode worden de toekomstige (netto)winsten van de 5 komende jaren van het bedrijf omgerekend naar de huidige waarde van vandaag de dag. De huidige waardes worden bij elkaar opgesteld en vormen gezamenlijk de ondernemingswaarde.

SEO Friendly Toggle
Meer over de DCF-methode

De moeilijkheidsgraad bij deze methode zit hem in het voorstellen van de winsten van de 5 toekomstige jaren. Eventuele trends uit het verleden zouden kunnen helpen bij de voorspellingen. Bijvoorbeeld, was er een stijgende trend in de afgelopen 5 jaar of waren er vooral schommelingen zichtbaar. Deze constateringen zouden richting kunnen geven voor de verwachtingen in de toekomst en houvast kunnen geven voor de waardebepaling bij de verkoop van uw bedrijf.

De waarde van uw bedrijf vaststellen

2 Breakup value

Een andere methode om de ondernemingswaarde vast te stellen is de “breakup value” methode. Hierbij worden de afzonderlijke onderdelen van uw bedrijf apart verkocht omdat deze individueel een hogere waarde vertegenwoordigen dan de marktwaarde van uw bedrijf. Doorgaans wordt deze waarderingsmethode toegepast wanneer de winsten relatief laag zijn, het een verlieslijdend bedrijf betreft, of wanneer een bedrijf kampt met een significante schuldenlast.

3 Market multiples

De waardebepaling van een onderneming op basis van een market multiple is een veelgebruikte methode bij bedrijfsovernames. Bij deze waarderingsmethode wordt de nettowinst of EBIT(DA) van een bedrijf vermenigvuldigd met een factor (bijvoorbeeld 4 keer de winst). De uitdaging bij deze methode is het bepalen van de juiste multiple (de factor).

SEO Friendly Toggle
Meer over market multiples

Vaststellen van de multiple

De hoogte van de multiple wordt doorgaans gebaseerd op vergelijkbare transacties uit het verleden. Deze data wordt vaak gepubliceerd op verschillende websites, maar is altijd gebaseerd op schattingen en aannames. Dit maakt de nauwkeurigheid van deze methode soms discutabel.

Meetproblemen van vergelijkbare transacties

Een groot probleem bij deze methode is het meten van de waarde van vergelijkbare transacties. De MKB fusie- en overnamemarkt is niet strikt gereguleerd. Dit betekent dat transacties vaak niet openbaar worden gemaakt of gepubliceerd. Hierdoor blijft het altijd een vraagteken welk bedrag uiteindelijk is betaald voor de bedrijfsovername en wat de multiple was van de winst of EBIT(DA).

Conclusie

Hoewel de market multiple methode een populaire manier is voor bedrijfsovername waardebepaling, brengt het ook uitdagingen met zich mee, vooral in het vaststellen van de juiste multiple en het verkrijgen van betrouwbare data. Door deze onzekerheden is het belangrijk om deze methode te combineren met andere waarderingsmethoden voor een accurater waardeoordeel.

4 Asset value

Een ondernemingswaarde kan ook worden vastgesteld op basis van de boekwaarde(s) van de verschillende assets van uw bedrijf (asset valuation). De boekwaarde van de individuele assets worden in dit geval bij elkaar opgeteld om gezamenlijk een ondernemingswaarde te vertegenwoordigen

 

SEO Friendly Toggle
Meer over asset value

Mochten er schuldenclaims berusten op de assets, dan zullen doorgaans deze schulden worden van de ondernemingswaarde moeten worden afgetrokken. Voorbeelden zijn voorraden op krediet of bedrijfsmiddelen met een financieringsconstructie (zoals lease e.d.).

Een kanttekening voor deze waarderingsmethode is de waardering van uw goodwill. Deze waarde is lastig vast te stellen bij deze vorm van waardebepaling bij een bedrijfsovername. Voor specifiek advies kunt U vanzelfsprekend contact met ons opnemen.

5 Replacement value

Waarderen op basis van replacement value is een methode van bedrijfsovername waardebepaling die soms door kandidaat-kopers wordt gebruikt om tot een waardeoordeel te komen. Bij deze methode overweegt de kandidaat-koper het verschil in investeringen tussen het zelf starten van een soortgelijk bedrijf en het overnemen van een bestaande onderneming.

SEO Friendly Toggle
Meer over replacement value

Als de kosten voor het zelf starten aanzienlijk lager zijn dan voor een bedrijfsovername, zal de waardering van uw onderneming waarschijnlijk niet ver boven de schatting van de zelfstart kosten uitkomen. 

Begrijpen van de waarde van uw bedrijf

Verschillende factoren welke de waarde kunnen beïnvloeden.

Nadat u de ondernemingswaarde heeft vastgesteld zijn er nog een aantal andere factoren welke van invloed kunnen zijn op de waarde van uw bedrijf. Deze factoren kunnen de ondernemingswaarde ondersteunen of juist onderschrijden en worden ook wel waardedrijvers genoemd. Naast de waardedrijvers krijgt u hoogstwaarschijnlijk ook nog te maken met een equity bridge. Dit is de berekening van de waarde van aandelen welke verschilt van de berekening van de ondernemingswaarde.

Waardedrijvers

Dit zijn factoren welke invloed kunnen hebben op de terugverdien tijd (voor een kandidaat-koper) van de ondernemingswaarde. Indien uw onderneming wordt gewaardeerd op basis van een market multiple van 4 x EBITDA, of op basis van een DCF-methode, dan zal de terugverdientijd van de investering voor de bedrijfsovername grofweg 5 jaar bedragen (eventuele investeringen door een koper buiten beschouwing gelaten).

SEO Friendly Toggle
Meer over waardedrijvers

Alle factoren welke invloed kunnen hebben op deze terugverdientijd kunnen de investering zeker of juist onzeker maken. In de regel geldt, hoe meer risico bepaalde factoren (waardedrijvers) teweeg kan brengen, hoe verder onder de ondernemingswaarde geboden zal worden. Een koper wil immers zijn of haar investering terugverdienen en zal het risico op falen hierop zoveel mogelijk willen inperken. Voorbeelden van factoren/ waardedrijvers welke invloed kunnen hebben op de terugverdientijd van een investering zijn:

1. Afhankelijkheid DGA / key employees

Het kan zijn dat een bedrijf grotendeels afhankelijk is van haar DGA of enkele key- employees. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer een DGA zelf full-time (vaak meer dan full-time) in de onderneming werkt of zelf veel belangrijke zaken afhandelt c.q. managed. Het vetrek van de DGA zal dan een groot tekort veroorzaken wat betreft het invullen van de werkzaamheden. Daarnaast kan het zijn dat klanten en leveranciers van de onderneming een persoonlijke binding hebben met een DGA. De loyaliteit van de klant of leverancier kan veranderen wanneer het contact met de nieuwe eigenaar anders bevalt dan met de vorige eigenaar. Dit resulteert in een risico van het kwijtraken van de klant, wat weer gevolgen kan hebben voor het terugverdienen van de investering.

2. Afhankelijkheid klanten

De afhankelijkheid van enkele klanten (of contracten) kan de waardebepaling bij een bedrijfsovername behoorlijk beïnvloeden. Het risico dat een klant (en daarmee een groot gedeelte van de omzet) binnen 5  jaar tijd (de geschatte terugverdientermijn) overstapt naar een concurrent of om andere redenen stopt met klant zijn, is reëel aanwezig. Een gespreide klantenportefeuille daarentegen kan de ondernemingswaarde behoorlijk ondersteunen. Het risico op een terugval van de omzet door klantverlies, kan worden beperkt waardoor een kandidaat-koper de investering als redelijk veilig zal beschouwen.

3. Afhankelijkheid leveranciers

De afhankelijkheid van enkele leveranciers kan de hoogte van de ondernemingswaarde eveneens behoorlijk beïnvloeden. Indien er een risico bestaat dat binnen een gestelde termijn niet meer geleverd kan worden aan de onderneming kan de continuïteit van de onderneming in gevaar worden gebracht. In een dergelijk geval zal een een kandidaat-koper de terugverdientermijn van de overnameinvestering willen beperken vanwege onzekerheid voor de toekomst. Het resultaat zal een lager bieding van dan de vraagprijs zijn voor de bedrijfsovername.

4. Afhankelijkheid producten of diensten

De afhankelijkheid van enkele producten of diensten kunnen eveneens de waardebepaling van een bedrijf beïnvloeden. Afhankelijk van het soort product of dienst, kan er een risico bestaan dan een bepaalde service overbodig wordt in de toekomst. Daarnaast kan het zijn dat een concurrerende onderneming de producten of diensten in toekomst tegen gunstigere voorwaarden kan leveren. Mogelijk geïdentificeerde risico’s op dit vlak zullen de ondernemingswaarde van het bedrijf naar beneden drijven. Flexibiliteit en schaalbaarheid op het gebied van productontwikkeling of dienstverlening daarentegen zullen een gunstige invloed hebben op de ondernemingswaarde.

5. De markt

De markt of branche waarin een bedrijf zich begeeft kan eveneens van invloed zijn op de waarde van een onderneming. Voorbeelden hiervan zijn de vastgoedbranche en de zorgmarkt welke continu onderhevig zijn aan veranderende wet en regelgeving. Dit maakt het voor investeerders en overname kandidaten lastig om te toekomst te voorspellen wat betekent dat niet te ver vooruit kan worden gepland. Daarnaast kan een een bedrijf zich ook in een gunstige markt begeven. Voorbeelden hiervan zijn nichemarkten met betrekkelijk weinig concurrenten en een stabiele vraag naar de betreffende goederen of dienstverlening. Deze markten zijn doorgaans lastig te betreden en in trek bij potentiële kopers gezien de gevestigde reputatie in de betrekkelijke niche.

Equity bridge

Nadat de ondernemingswaarde is vastgesteld zal aandelenwaarde nog moeten worden vastgesteld met behulp van een “equity bridge.”De ondernemingswaarde en de waarde van de aandelen kunnen namelijk verschillend van elkaar zijn. Het verschil heeft te maken met eventuele correctieposten zoals schulden en overtollige liquide middelen waarop een ondernemingswaarde gecorrigeerd dient te worden. De uitkomst van de gecorrigeerde ondernemingswaarde vertegenwoordigd doorgaans de waarde van de aandelen. De berekening van de correcties op de ondernemingswaarde wordt ook wel een “equity brigde” genoemd.

Bedrijf verkopen? Wij regelen het graag.

Verkoopprijs bedrijf bepalen

De juiste prijsstrategie kiezen voor uw bedrijf.

De juiste vraagprijs

Nadat u inzicht heeft gekregen in de waarde van uw bedrijf, is het essentieel om de verkoopprijs van uw bedrijf te bepalen. Voor welk bedrag wordt uw bedrijf aangeboden in de markt? Wat wordt de vraagprijs voor uw bedrijf?

Een potentiële koper zal waarschijnlijk dezelfde waarderingsmethode gebruiken als u. Het is daarom raadzaam om de verkoopprijs van uw bedrijf niet te ver af te laten wijken van de ondernemingswaarde. Als de vraagprijs te hoog is, zullen potentiële kopers afhaken. Het is de kunst om een verkoopprijs van uw bedrijf te bepalen die hoog genoeg is om aantrekkelijk te zijn, maar niet zo hoog dat potentiële kopers zullen afhaken.

Wanneer er serieuze interesse ontstaat, komen verkoper en koper elkaar doorgaans tegemoet wat betreft de vraagprijs. Dit evenwichtspunt wordt het equilibrium genoemd. Dit is het punt waar vraag en aanbod op elkaar aansluit.
Verkoopprijs bedrijf bepalen

Bedrijf verkopen? Wij regelen het graag. 

Direct waarde berekenen

Bereken een indicatie van de waarde van uw bedrijf met onze waarde indicatie tool.

Exacte waarde weten?

De exacte bedrijfswaarde hangt af van de ondernemingswaarde, meewegende waarde componenten, eventuele schulden- en of liquide middelen, het werkkapitaal en de eventuele winst van het huidige boekjaar. Wij vertellen u hier graag meer over tijdens een vrijblijvend adviesgesprek

Waarde indicatie berekenen met Overnamehub

Direct waarde berekenen

Wat anderen van ons vinden

Uw bedrijf verkopen doen wij met een gedegen trackrecord.

Review overnamehub footer

Onze klanten geven ons gemiddeld een 5.0 / 5 van bekijk reviews. Een geweldig resultaat. 

Het success
van Overnamehub.


Benieuwd hoe wij uw bedrijf verkopen?
Download onze brochure!