Bedrijf verkopen?
Dit moet u weten.
Vrijblijvend 15 min gesprek.
De belangrijkste onderwerpen op een rij
Hoofdonderwerpen
- Succesvol uw bedrijf verkopen van A tot Z. Van voorbereiding tot nazorg. De fundamentele aspecten.
- De waarde van uw bedrijf vastellen. Verschillende methodes & technieken.
- Klein bedrijf verkopen. Verschillende methodes & technieken.
Succesvol uw bedrijf verkopen van A tot Z
Van voorbereiding tot nazorg, de fundamentele aspecten.
1 Voorbereiding
Het verkopen van uw bedrijf vergt een gededgen voorbereiding. Tijdens deze fase onderzoekt u de waarde van uw bedrijf en neemt u een besluit over de vraagprijs. Daarnaast zorgt u ervoor dat de juiste documenten beschikbaar zijn zodat u een kandidaat koper een goed inzicht kunt verschaffen in uw onderneming.
Waarde advies
Een van de eerste dingen waar u aan denkt bij het verkopen van uw bedrijf is waarschijnlijk hoeveel is mijn bedrijf waard? Het is daarom belangrijk dat u zich goed laat informeren over de waarde van uw bedrijf. Vrijwel iedere bedrijfsovername adviseur kan u daarbij helpen. Let er wel op dat de bedrijfswaarde ook goed wordt onderbouwd door de adviseur. Tussen een theoretische waarde en de waarde die de markt uiteindelijk voor uw bedrijf wenst te betalen kan namelijk een groot verschil zitten. Daarnaast kunnen verschillende adviseurs ook nog verschillende waardes toekennen. Meer weten over de waarde van uw bedrijf?
Prijsstrategie
Nadat u inzicht heeft gekregen in de waarde van uw bedrijf, kunt u de vraagprijs bepalen. Dit is het bedrag waarvoor uw bedrijf te koop wordt aangeboden in de markt. Overnamehub adviseert doorgaans de vraagprijs redelijk in lijn te houden met de waarde van uw bedrijf. Een potentiële koper, en zeker investeerders, zullen doorgaans een goede kijk hebben op de waarde en wanneer zij de vraagprijs te hoog inschatten, zullen zij snel afhaken. Daarnaast zal een potentiële koper zich eveneens laten adviseren. Mocht u het niet eens zijn over de vraagprijs, dan is het belangrijk dat u uw vraagprijs met gedegen argumenten kunt verantwoorden.
Verkoop-klaar maken
Het verkoop-klaar maken van een onderneming omvat het creëren van een informatiememorandum of verkoopmemorandum en het beschikbaar stellen van bedrijfsinformatie voor due diligence (DD). De meest gevraagde DD-stukken zijn onder te verdelen in drie hoofdcategorieën:
- Financiële due diligence
- Commerciële due diligence
- Juridische due diligence
Bij het verkopen van uw bedrijf kan de bedrijfsovername adviseur u precies vertellen welke documenten van toepassing zijn. Zo kunt u zich optimaal voorbereiden voor potentiële kopers en een succesvolle transactie realiseren. Door een goed voorbereide due diligence zorgt u ervoor dat het verkopen van uw bedrijf soepel verloopt.
2 Een koper vinden
Bij het verkopen van uw bedrijf draait alles om het vinden van een geschikte koper. Meestal zijn er maar enkele kandidaten die uw bedrijf willen en kunnen overnemen. Uw bedrijf moet precies bieden wat een potentiële koper zoekt om zijn of haar strategische of persoonlijke doelen te bereiken.
Mogelijke kandidaten
Overnamehub kan deze mogelijke kandidaten identificeren en uiterst tactvol benaderen. Mogelijke kandidaten zijn:- Het netwerk van Overnamehub
- Investeerders
- Branchegenoten
- Concurrenten
- Het netwerk van de verkoper
- Management buy-in (MBI)
- Personeel (MBO)
- Klanten
- Leveranciers
- Overige categorieën
Adverteren
Met gerichte advertenties kunnen potentiële kopers worden bereikt die anders moeilijk te identificeren zijn. Bovendien leiden advertenties vaak tot onverwachte interesse, zoals van investeerders of ondernemers uit andere sectoren die op zoek zijn naar nieuwe kansen. Dit vergroot de kans op het vinden van een geschikte koper.Kennismakingsgesprek
Na het identificeren en benaderen van potentiële kopers, of na het lanceren van advertenties, volgt vaak een kennismakingsgesprek met geïnteresseerde partijen. Tijdens dit eerste gesprek worden basisvragen gesteld om te bepalen of verdere onderhandelingen zinvol zijn. Daarnaast wordt gekeken of er een wederzijdse klik bestaat tussen de verkoper en de potentiële koper.Opvolgen kandidaten
Als een potentiële koper na het eerste gesprek geïntereerd blijft, wordt vaak om aanvullende informatie gevraagd. Verder volgt vaak een tweede gesprek voor verdiepende vragen. Wanneer de verstrekte informatie geen afhaakmoment veroorzaakt, beginnen meestal de onderhandelingen tussen de koper en verkoper.3 De deal fase
Wanneer u de dealfase bereikt, is de kans groot dat uw bedrijf daadwerkelijk wordt verkocht. De eerste stap in deze fase is het bereiken van een akkoord op hoofdlijnen, zoals de koopprijs, financieringsconstructie, transactiedatum en transitieperiode. Na overeenstemming wordt doorgaans een intentieverklaring opgesteld waarin deze afspraken worden vastgelegd.
Due diligence
Na het ondertekenen van de intentieverklaring start het due diligence traject. Hierbij wordt een juridisch, financieel en commercieel onderzoek uitgevoerd naar uw onderneming. Vaak worden interviews gepland met accountants, juristen en belangrijke bedrijfsrelaties. Als de resultaten van het onderzoek positief zijn, volgt een concept-koopovereenkomst.Koopovereenkomst
In de concept-koopovereenkomst worden de hoofdlijnen uit de intentieverklaring verder uitgewerkt en worden de bevindingen van het due diligence onderzoek vastgelegd. Zodra alle partijen akkoord zijn met de inhoud van de overeenkomst, kan deze worden onderteken.Notaris
Na het ondertekenen van de koopovereenkomst kan de notaris worden geïnformeerd. De notaris zorgt voor de laatste formaliteiten, zodat de aandelen officieel kunnen worden overgedragen aan de koper. Dit gebeurt door middel van het passeren van de akte van levering van aandelen.Overdracht
Uw bedrijf is nu officieel verkocht en klaar voor overdracht aan de koper. Afhankelijk van de complexiteit van uw bedrijf en de capaciteit van de koper kan de duur van de overdracht variëren van één maand tot 12 maanden.Bedrijf verkopen? Wij helpen u graag.
De waarde van uw bedrijf vaststellen
Verschillende methodes en technieken.
De waarde van een bedrijf kan op verschillende manieren worden berekend. De meest gebruikte methode is de discounted cashflow methode (DCF methode). Daarnaast kunnen ook de break-up value en de asset value methode worden gebruikt. Verder hangt de waarde van een bedrijf sterk af van zogenoemde waardedrijvers.
1 DCF Methode
Een waarde indicatie uitrekenen op basis van de DCF- methode. Met deze methode worden de toekomstige winsten van de 5 komende jaren van uw bedrijf omgerekend naar de huidige waarde van vandaag de dag. Vervolgens worden de waardes bij elkaar opgeteld. Gezamenlijk vormen zij de waarde voor uw bedrijf.
Probeer onze waarde indicatie tool en bekijk direct uw bedrijfswaarde!
2 Break-up value
Deze manier van waardebepaling wordt interessant wanneer de individuele onderdelen van uw bedrijf apart meer waard zijn dan het geheel (de economische waarde van uw onderneming). Uw bedrijf kan bijvoorbeeld een negatieve economische waarde vertegenwoordigen wanneer er geen winst (meer) te behalen valt. In een dergelijk geval kan worden gekeken naar welke onderdelen een waarde vertegenwoordigen en separaat kunnen worden verkocht.
3 Asset value
Een andere manier om tot een bedrijfswaarde te komen is door de waarde van de bezittingen (de assets) bij elkaar op te tellen. Zo kunnen een voorraad, een inventaris en overige middelen zoals machines en installaties een concrete waarde vertegenwoordigen. Eventuele bedrijfsprocessen en de naamsbekendheid zijn daarentegen lastig te waarderen met deze methode.
Bedrijf verkopen? Wij helpen u graag.
Klein bedrijf verkopen
De basis kenmerken van kleine bedrijven.
Wat wordt beschouwd als klein bedrijf? In de regel is dit vaak een eenmanszaak of een Vennootschap onder firma (V.O.F). Dit kunnen winkels zijn, horecazaken maar ook kleine (zakelijke)dienstverleners. Doorgaans vinden deze transacties plaats in de vorm van een activa-passiva transactie. Hierbij worden in essentie alle middelen van het kleine bedrijf verkocht, zodat een nieuwe eigenaar de bedrijfsvoering kan continueren. Hieronder een aantal zaken waar u rekening mee kunt houden.
Winstberekening bij klein bedrijf verkopen
Een klein bedrijf verkopen kent verschillende uitdagingen. Een van deze uitdagingen is de berekening van de winst van een eenmanszaak (EMZ) of een V.O.F. De winst c.q. het resultaat van deze ondernemingsvormen wordt gerapporteerd in de jaarcijfers als het bedrag dat overblijft na het betalen van alle lasten. Dit bedrag vormt dan ook de winst voor de eigena(a)r(en) van de EMZ of V.O.F.
Een bestuurder c.q. aandeelhouder van een besloten vennootschap daarentegen, zal winst beschouwen als datgeen dat overblijft na het betalen alle lasten en na het betalen van een salaris van de eigena(a)r(en) van een eenmanszaak of V.O.F. Deze verschillende opvattingen kunnen zorgen voor onenigheid over de winst bij de verkoop van een klein bedrijf.
Bedrijfslaten
Een andere uitdaging bij de verkoop van een klein bedrijf is de overeenstemming tussen koper en verkoper over de genormaliseerde lasten. Een eigenaar van een EMZ c.q. V.O.F kan lagere kosten hebben waardoor de winst hoger zal zijn dan wanneer de onderneming in een B.V. vorm zou zijn gedreven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kantoorkosten en accountantskosten. Het komt regelmatig voor bij een EMZ of V.O.F. dat een kantoor aan huis wordt gedreven of dat zelf cijfers en administratie worden verzorgd. Indien een kandidaat-koper het kleine bedrijf in B.V. vorm zal willen continueren met hogere bedrijfslasten kan dit de potentiële winst drukken, wat weer gevolgen zal hebben voor de waarde van het kleine bedrijf.Juridische kosten
Een klein bedrijf verkopen gebeurt doorgaans via een koopovereenkomst tussen koper en verkoper. In deze overeenkomst worden de afspraken juridisch vastgelegd. De juridische kosten voor het opstellen van een koopovereenkomst kunnen variëren van enkele duizenden euro’s tot tienduizend euro, afhankelijk van de wensen van beide partijen. Bij een verkoopprijs van €150.000 of minder kunnen de juridische kosten een aanzienlijk deel van de koopsom vormen. Ondanks de juridische kosten voor het verkopen van een klein bedrijf, adviseren wij sterk om de koop juridisch goed vast te leggen in een koopovereenkomst. Onenigheid tussen koper en verkoper na de verkoop komt vaak voor. De mogelijke gevolgen en juridische kosten van dergelijke onenigheid kunnen veel hoger uitvallen dan de initiële kosten voor het opstellen van een koopovereenkomst. Door afspraken vooraf goed vast te leggen, wordt de kans op discussies na de verkoop aanzienlijk verminderd, wat veel ellende kan voorkomen.Activa-passiva transactie bij klein bedrijf verkopen
Bij een activa-passiva transactie worden alleen de bezittingen en rechtsverhoudingen van een (klein) bedrijf verkocht. De entiteit c.q. rechtspersoon zelf (de B.V., EMZ of V.O.F), wordt niet meeverkocht. Het geheel aan bezittingen en rechtsverhoudingen zal doorgaans worden gecontinueerd onder verantwoordelijkheid van een andere entiteit c.q. rechtspersoon.
Naast een geheel aan bezittingen en rechtsverhoudingen kan een bedrijf er ook voor kiezen om een gedeelte van haar bezittingen te verkopen. Bijvoorbeeld alleen een klantenportefeuille of productiefaciliteit. Indien alleen enkele onderdelen worden verkocht welke gezamenlijk niet een bedrijfsvoering kunnen vormen/voortzetten, dan kan dat andere fiscale gevolgen hebben, dan wanneer alle bedrijfsonderdelen worden overgenomen welke gezamenlijk de bedrijfsvoering kunnen voorzetten.
Mogelijke voor en nadelen
- Historie
- Fiscaliteiten
- Schone balansen
- Verbogen verplichtingen
Bedrijf verkopen? Wij helpen u graag.
Wat anderen van ons vinden
Uw bedrijf verkopen doen wij met een gedegen trackrecord.
Onze klanten geven ons gemiddeld een 5.0 / 5 van bekijk reviews. Een geweldig resultaat.
van Overnamehub.
Benieuwd hoe wij uw bedrijf verkopen?
Download onze brochure!