Persoonlijke aspecten
bij bedrijf verkopen

Bedrijf verkopen? Wij helpen u graag.

De belangrijkste onderwerpen op een rij

Hoofdonderwerpen

Ik wil mijn bedrijf verkopen

Emotionele en praktische overwegingen.

En dan ineens is het zover, u gaat uw bedrijf verkopen. Een onderneming waar u vaak jarenlang aan heeft gewerkt en waar u uw ziel en zaligheid in heeft gestopt. Een bedrijf waar u mee bent gegroeid, vergroeid en waarmee u zich voor altijd verbonden zult voelen. Tegen welke voorwaarden verkoopt u dat? En wat zijn de wensen voor uw personeel en klanten? Al deze overwegingen zetten wij graag voor u op een rij zodat u met een  gerust hart aan de verkoop kunt beginnen. Hieronder de belangrijkste overwegingen.

Ik wil mijn bedrijf verkopen - verkoopprijs

Verkoopprijs

Wat is de juiste verkoopprijs als ik mijn bedrijf wil verkopen? De waarde die het bedrijf voor u vertegenwoordigd verschilt vaak van de waarde die het bedrijf vertegenwoordigt voor een potentiële koper. 

SEO Friendly Toggle
Meer over verkoopprijs

Dit heeft vaak te maken met de emotionele waarde die het bedrijf voor u vertegenwoordigd. Zeker als u velen obstakels heeft moeten overwinnen om te komen waar u vandaag de dag staat met uw bedrijf. Het is daarom raadzaam om u eerst goed te verdiepen in de waarde van uw bedrijf.  U krijgt dan inzicht in de marktwaarde en kunt vergelijken of deze waarde enigszins overeenkomt met de verkoopprijs die u voor ogen heeft.

Ik wil mijn bedrijf verkopen - personeel

Personeel

Ik wil mijn bedrijf verkopen en personeel. Vaak heeft u jarenlang met uw personeel samengewerkt en kent u elkaar door en door. Het kan daarom voor u belangrijk zijn dat uw personeel in goede handen terecht komt.

SEO Friendly Toggle
Meer over personeel

Gelukkig is personeel doorgaans goed beschermd in Nederland. Daarnaast is het uiteraard van belang (indien u het voor het kiezen heeft), dat u een overname kandidaat selecteert welke past bij uw bedrijfscultuur en uw huidige personeelsleden (voor zover u dit kunt inschatten uiteraard). In veel gevallen heeft u hier ook een financieel belang bij aangezien de continuïteit in veel gevallen belangrijk is voor de (af)betaling van de (ver)koopprijs. Tot slot zal u waarschijnlijk de vraagstellen wanneer u het personeel het beste kunt inlichten. Dit is afhankelijk van uw personeel en uw situatie. In veel gevallen is het verstandig om in ieder geval te wachten tot er concrete afspraken zijn gemaakt tussen verkoper en koper. Een verkoop kan namelijk op velen manieren staken of worden belemmerd. Eventuele onrust onder uw personeel zal dan niet bijdragen aan een betere uitkomst bij zowel een verkoop als geen verkoop.

Klantrelaties

Ik wil mijn bedrijf verkopen en klantrelaties. Afhankelijk van de bedrijfssituatie ben u waarschijnlijk altijd zeer loyaal naar uw klanten geweest. Hoe persoonlijker de relatie hoe lastiger het doorgaans is om uw klanten in te lichten.

SEO Friendly Toggle
Meer over klantrelaties

In verreweg de meeste verkooptrajecten worden klantrelaties pas ingelicht wanneer de koop zo goed als definitief is beklonken. U krijgt daarom de tijd om eerst te bezien of de markt überhaupt interesse heeft in uw bedrijf voordat u hoeft na te denken over het inlichten van klantrelaties. Tegen de tijd dat uw klanten moeten worden ingelicht heeft u vaak een goed beeld van de kandidaat-koper en kunt u ook een goede inschatting maken of u uw klantenrelaties met een gerust hart kunt overdragen aan de nieuwe partij.

Ik wil mijn bedrijf verkopen - klantrelaties waarborgen

Continuïteit

De continuïteit van uw bedrijf is een cruciale factor, vooral wanneer u besluit om een (gedeeltelijke) lening te verstrekken om een deal mogelijk te maken.

SEO Friendly Toggle
Meer over continuïteit

Bij de overgang naar een nieuwe eigenaar kunnen er veranderingen optreden in het management, wat gevolgen kan hebben voor het bedrijf. Zo bestaat het risico dat belangrijke klanten afhaken of dat gewaardeerde medewerkers hun motivatie verliezen. Dit kan leiden tot verminderde prestaties van uw bedrijf na de verkoop, waardoor bepaalde afspraken mogelijk niet kunnen worden nagekomen. Om deze risico’s te beperken, is het van groot belang dat u een overnamekandidaat niet alleen selecteert op basis van de beste financiële voorwaarden, maar ook op basis van een grondige beoordeling of de kandidaat past bij uw organisatiecultuur en externe bedrijfsrelaties.

Ik wil mijn bedrijf verkopen - continuïteit
Ik wil mijn bedrijf verkopen - emotionele verbondenheid

Emotionele verbondenheid

Ik wil mijn bedrijf verkopen en emotionele verbondenheid. Dit is een veelvoorkomend fenomeen wat ervoor kan zorgen dat u zich niet goed in de situatie van een potentiële koper kunt verplaatsen.

SEO Friendly Toggle
Meer over emotionele verbondenheid

Het is daarom belangrijk dat u zich bewust bent van deze verbondenheid en dat u zich bewust bent dat een kandidaat-koper deze verbondenheid nog niet heeft opgebouwd. Indien verkoper en koper zich beide in elkaars situatie kunnen verplaatsen zal dit doorgaans tot meer begrip leiden wat een essentieel verschil kan betekenen in het al dan niet sluiten van een overname deal.

Ik wil mijn bedrijf verkopen - emotionele verbondenheid

Actief blijven

Ik wil mijn bedrijf verkopen en actief blijven. Veel ondernemers zullen zichzelf afvragen wat zij zullen gaan doen wanneer het bedrijf is verkocht. De routine en werkzaamheden kunnen immers een deel van uw identiteit geworden zijn.

SEO Friendly Toggle
Meer over actief blijven

Indien deze werkzaamheden wegvallen kan het zijn dat u opnieuw uw weg moet vinden.  Gelukkig juichen potentiële kopers het vaak toe als zij u op incidentele basis kunnen blijven inhuren voor advies. Daarnaast kunt u er ook voor kiezen om nog een jaar (of aantal jaren) actief te blijven in uw onderneming onder het bewind van een nieuwe eigenaar. Zo heeft u voldoende tijd om na te denken over alternatieve plannen en hoeft u niet alles in een keer te voorzien.

Bedrijf verkopen? Wij helpen u graag.

Wanneer uw bedrijf verkopen

Plannen voor de toekomst, pensioen of een ander carrière pad.

Wanneer u het beste uw bedrijf kunt verkopen is een lastige vraag om te beantwoorden. Als het gaat om nu verkopen versus in de toekomst verkopen, dan kan altijd pas achteraf worden vastgesteld wat de beste keuze zou zijn geweest. De toekomst kan immers ook onvoorstelbare factoren met zich meebrengen waardoor de markt wellicht ongunstiger wordt ten opzichte van de huidige markt. Verder zal doorgaans aan u worden geadviseerd dat u in de jaren voorafgaand aan de verkoop uw boeken dient te optimaliseren. Uiteraard helpt het opschonen van balansen zodat een overname kandidaat goed weet waar hij/zij aan begint.  Echter zullen overnamekandidaten altijd een aantal jaren terugkijken tijdens het boekenonderzoek. Het optimaliseren van de cijfers voor bijvoorbeeld twee jaar zal daarom minder zinvol zijn dan bijvoorbeeld vijf jaar of langer.

VS.

Nu verkopen

Nadat u inzicht heeft gekregen in de ondernemingswaarde van uw bedrijf is de kans groot dat u zult gaan afwegen wat uw opbrengsten zullen zijn als u nog een aantal jaren aanblijft. Als u nog een aantal jaar doorwerkt is de kans groot dat u hetzelfde bedrag vergaart als wanneer u uw bedrijf op dit moment zou verkopen. Mocht u ervoor kiezen om aan te blijven, dan is de kans is groot dat u een aantal jaar later, exact dezelfde vraag zult stellen en afwegingen zult maken.

SEO Friendly Toggle
Meer over nu bedrijf verkopen

Mochten de omstandigheden namelijk niet veel veranderd zijn, dan zal de toekomstige ondernemingswaarde niet veel verschillen van de huidig waarde. De beste vraag die u zichzelf daarom kunt stellen is of u op dit moment echt klaar bent voor de verkoop ongeacht welk scenario voor u het meeste zal opleveren. Stel dat u namelijk concludeert dat nog een aantal jaren aanblijven het meeste zal opleveren dan zal u waarschijnlijk over een aantal jaren dezelfde conclusie trekken. Dit kan betekenen dat u nog niet klaar bent voor de verkoop.

Tijd

Met uw vrije tijd en inkomsten bent u instaat om nieuwe inkomsten te genereren welke u niet kunt genereren indien u nog voor een aantal jaren aanblijft in uw huidige onderneming. Dit fenomeen wordt in economische termen ook wel “opportunity cost” of “alternatieven kosten” genoemd. Het verwijst naar het mislopen van alternatieven inkomsten welke gerealiseerd zouden kunnen worden bij het nemen van een bepaald besluit (bijvoorbeeld het verkopen van uw onderneming).

De markt

Wanneer uw bedrijf verkopen en de markt. De markt van vandaag is een gegeven, de markt van morgen is onbekend. Dit wil zeggen dat de toekomst onzekere factoren met zich mee kan brengen daar waar vandaag de meeste factoren bekent zijn. Een nieuwe concurrent, veranderende regelgeving of een handelsconflict zijn allemaal factoren (micro-, meso- en macro-factoren) welke invloed kunnen hebben op de verkoopbaarheid in de toekomst.

Verantwoordelijkheden

Indien u besluit om uw bedrijf op dit moment te verkopen zal u ook uw verantwoordelijkheden overdragen aan een koper. Dit kan bevrijdend zijn indien u veel verantwoordelijkheden draagt en dit relatief veel energie kost om dit te blijven dragen.

Vrijkomen van kapitaal

Indien u besluit om uw bedrijf op dit moment te verkopen is de kans groot dat er naast de verkoopsom extra kapitaal vrijkomt. Eventuele overtollige liquide middelen zullen vrijkomen welke u anders in de onderneming had gehouden als reserve.

In de toekomst verkopen

Wanneer u besluit om aan te blijven tot het einde van het boekjaar om aanspraak te maken op de winst van het huidige kalenderjaar, moet u zich realiseren dat u doorgaans langer moet blijven dan alleen tot het einde van het boekjaar. De verkoop zal dan waarschijnlijk gebaseerd worden op de definitieve jaarcijfers van het huidige boekjaar, welke doorgaans in april of mei van het volgende boekjaar beschikbaar zullen komen.  

SEO Friendly Toggle
Meer over toekomst bedrijf verkopen

Na het vaststellen van de definitieve jaarcijfers kan het verkooptraject worden hervat, wat waarschijnlijk enkele maanden zal gaan duren. Kortom, indien u besluit het boekjaar af te maken, schuift het hele proces ongeveer een jaar op, en staat u een jaar later waarschijnlijk voor dezelfde keuze: het boekjaar afmaken of het verkoopproces nu starten.

Verre toekomst

Wanneer u besluit om uw bedrijf in de verre toekomst te verkopen krijgt u de kans om de waarde van uw bedrijf te optimaliseren. Het optimaliseren van de waarde gaat niet alleen over het verbeteren van de cijfers maar ook over het optimaliseren van de waardedrijvers. De waarde drijvers zoals het minder afhankelijk maken van een DGA, bepaalde klanten, leveranciers of segmenten zullen de ondernemingswaarde ten goede komen. Mocht u hier specifiek advies bij nodig hebben dan helpen wij u graag.

Bedrijf verkopen? Wij helpen u graag.

Wat anderen van ons vinden

Uw bedrijf verkopen doen wij met een gedegen trackrecord.

Review overnamehub footer

Onze klanten geven ons gemiddeld een 5.0 / 5 van 15 reviews. Een geweldig resultaat. 

Het success
van Overnamehub.


Benieuwd hoe wij uw bedrijf verkopen?
Download onze brochure!